Friday, February 11, 2011

kisah anak muridku

In teaching you cannot see the fruit of a day's work. It is invisible and remains so, maybe for twenty years. ~Jacques Barzun

Seperti kata2 diatas , ia mengatakan bahawa , sebagai seorang guru
, kita tidak dapat melihat sesuatu kejayaan dalam sekelip mata.
Kita harus bergerak atau bertindak selangkah demi selangkah. Sebagai seorang guru jugak , kita harus letak level kita searas dengan mereka. Tidak dapat disangkal bahawa level guru mmg lagi tinggi dari level anak murid mereka. Tetapi untuk memastikan anak murid kita dapat mengikuti apa yang diajar , kita tidak boleh menggunakan ilmu yang terlalu tinggi.



Seperti kes yang aku tengah alami skrng dan jugak rakan2 praktikum aku , kami masih lagi tidak dapat mengagak level student kami. Mcm aku sendiri , apabila aku pertama kali memasuki kelas yang aku dapat, aku hampir2 give up .Asbabnye , aku tidak pandai mengexplain sesuatu konsep yang nak ajar dowang. Mmg aku tidak boleh gune keadah dan teknik pengajaran yang aku guna mase aku praktikum 1 dan 2 dulu. Aku kene guna kaedah yang lebih santai dan bak kata pensyarah aku tadi, kene guna banyak gambar2 yang interaktif.

p/s :Untuk anak2 murid kesayangan cikgu, maafkan cikgu kalau minggu ini cikgu2 garang2 dengan kowang , cikgu masih lagi dalam cubaan untuk adapt ngan cara kowang. Mmg cikgu sedih bile tgk kowang tak faham segala benda yang cikgu ajar.InsyaAllah , cikgu akan cube yang terbaik ngajo kowang sains n english . Cikgu akan pastikan kowang dapat input walaupun sedikit.Its better than nothing . :)

5 comments:

Peguam Bisaya said...

selamat malam che'gu!!

Tulip said...

semoga cikgu dapat mengajar dgn bersemangat setiap hari...
(^_^)

Peguam Bisaya said...

camat malam che'gu.sabar..huhu or gunala cara2 yg buat dorg interest nk stdy.^^

airazulaikha said...

selamat berpraktikum cikgu.

Budak Hati said...

airazulaikha : makaseh :)
peguam : tu la...nk kene cuba gaya lain
tulip : makaseh jugak :)