Wednesday, December 29, 2010

Institut Perguruan Persekutuan Pulau PInang

Assalamualaikum
Entry kali ni gua nk cerita pasal tempat belajar gua.baca betul2. bukan gua belajar didalam gua oke. Memandangkan gua ada lagi setahun dalam maktab ni ( gua lebeh suka panggil maktab, cam unik ja ) , gua nk tulis pasal Maktab gua ni.Akan ada banyak jilid akan menyusul. Jadi sape2 pelajar maktab gua , ble la amik info dari blog gua ni. Untuk entry permulaan ni , gua tak dapat cita banyak sebab gambar pun gua cilok dari pak cik google. cam tak best plak.

Gua cerita dulu camna gua ble masuk maktab ni. Firsttime gua dapat surat tawaran, surat tu datang guna sampul putih biase dan alamat pun guna tulisan tangan. Mmg gua maki dalam hati n kepada surat tersebut. Takpe lah, bertarikh 10 Julai 2006 , gua daftar masuk dalam maktab ni, waktu mmg lengang , almaklum la , student pun sket. Mmg nyaman waktu tu. gua parking kat satu tempat yang amat cantik suatu ketuka dahulu , berhampiran tempat parking bas(dulu) dan juga bangunan tukang kebun (dulu) . Ade satu tempat kat situ dimana dahulunya dijadikan tempat pengakap berhimpun.kalau photoshut mmg lawa la.Skrng tmpat tu dah jadi tempat parking kete (bersebelahan dengan blok ciku ).

Okey, now kite tgk gmbr diatas, gua amik dari [sumber] .Bukan nk fokus pada wanita tersebut. Tetapi pada tulisan jawi kat belakang tu. Kalau kowang tgk betul2, de tulis pulalu pebenang yang sepatutnya pulau pinang.Alkisahnye begini , ader la sowang lelaki cina datang kat gua, de suh eja institut perguruan persekutuan dalam jawi, gua pun eja dan tulis.pastu , de tanya ak , camne nk tulis 'lam alif' , gua pun tunjuk la kat de ni tanpa berasa perkara pelik akan berlaku.Beberapa hari lepas tu , gua dari one stop nk ke blok sains , berasa terkejut ngan tulisan jawi tu, sbbnya , de copy paste ape yang gua tulis waktu tu dengan keadaan gua berdiri. So , tulisan kat atas tu , mmg tulisan gua waktu tu. Yang kisah pulau pinang plk , selambe je de masukkan 'lam alif' di celah2 'pa wau' dan 'lam wau' jadilah pulalu.Kisag pebenang plak , de tengok tulisan gua bersambung, so , instead of 'ya' de jadikan huruf 'ba' . So pada sapa yang tak paham, ble la comment, nanti gua terang.

Gambaq di atas plak , adalah gambaq asal yang gua tengok sewaktu gua masuk maktab ni. kalau kita nampak , de ada koler kat bawah menunjukkan moto , 'through industry to education . Selepas beberapa bulan , keluaq plak logo yang lain. bentuk de same ngan logo di atas , bezanya , kat bahagian atas , de tulis institut perguruan persekutuan.. Then , keluar la plak logo dibawah


Logo ni plak tak de koler dan tak dak tulisan de atas. Mmg kami guna logo ni lama gak la sebelum bertukar plak kepada nama IPGM kampus persekutuan pada mulanya. dalam masa yang tak lama sangat , tukar lagi nama kepada IPG kampus pulau pinang. uWaa, sayangnya nama persekutuan tu. Dulu kalau tanya2 driver teksi , kalau kita sebut nk p i4p, de tak tau, bila sebut MTC ( Malaya Teacher College ) atau m4p , depa tau.hehe..gua pun tak pasti logo diatas guna sampai bila, tapi ttp jadi header di setiap asingment gua..Pastu logo ni dikeluarkan ,
Ni logo IPG yang selepas itu ditukar plak kepada logo ini yang digunakan sampai skrng.gua tgk junior2 punya assingment, dowang guna logo ni :

Kalau kowang tgk ngan teliti , mmg ada perbezaan,.So gua rasa gua dah tulis terlebih panjang dari biasa.nantikan cerita mengenai maktab gua lagi.

3 comments:

Illiana Hidayah said...

hye! saya pun student ipg jugak..!

Budak Hati said...

hye...yeke...ipg mane :)

AzizMostafa said...

Tulisan jawi – Amat cantik! Semakin Terancam?!
Semarak Jawi. Membandingkan dengan Rumi:
1. Jawi lebih indah, lebih mudah, lebih menarik.
Rumi = 26 +A+B+D+E+G+H+Q+R = 17x2 = 34 bentuk berdiri sendiri.
Huruf Arab + 6 Jawi - titik-2 = Sahaja 17 bentuk yang manis + tari-menari.
Tidak seperti Rumi, Jawi suka bercantum.
Hanya ekor perubahan seperti yang ditunjukkan di sini:
http://www.arabictypography.com/ani1.html
2. BM adalah bahasa fonetik, seperti Arab.
Cara terbaik adalah ditulis (dan dibaca) dalam Jawi
-
Tetapi kebanyakan orang Melayu + Indons tidak mengetahui.
-
Melompat Lebih Tinggi + Semoga Berjaya
http://graphics4arab.com/attachment.php?attachmentid=3065&d=1293528267